استغفار کردن آن قدر خوب است که علاوه بر فواید دنیایی که در مطالب قبلی اشاره کردم داری فواید آخرتی هم می باشد،که ان شاالله در این جا به موارد از آن اشاره می کنم
فواید آخرتی استغفار کردن:
1:استغفار باعث فرار گرفتن بنده در نور اعظم الهی می شود:مثل نور الهى،مثل چراغدانى است که در آن،چراغى وجود دارد و آن چراغ داخل حباب و شیشه اى است.شیشه و حباب این چراغ بسیار نورانى، درخشان، صاف و تمییز است و مانند ستاره درخشان آسمان، درخشنده و نورانى است.یکی از راه های قرار گرفتن در نور الهی استغفار کردن می باشد همان گونه که از رسول گرامی اسلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
چهار چیز است که در هر کس موجود باشد او غرق در نور اعظم خداوند خواهد بود:1:کسی که که نگهبان و دستگیر او در کارهایش و بازدارنده او از گناهان،شهادت و گواهى بر وجود خداوند و یگانگى او و نیز گواهى بر این که من پیامبر اکرم فرستاده و رسول خدا هستم.یعنى بگوید:اشهد ان لا إله إلّا اللَّه و اشهد انّ محمّدا رسول اللَّه» و باور دارد.2:کسی که هر گاه به او مصیبتى رسد بگوید:إنّا للَّه و إنّا إلیه راجعون«ما همگى مملوک و بنده خداوندیم و بدرستى که بازگشت ما بسوى او خواهد بود»3:کسی که چون نعمت و خیرى به او رسد بگوید:الحمد للَّه ربّ العالمین«جمیع ستایش ها و همه حمدها مخصوص خداوند است که پروردگار جهانیان است».4:شخصی که چون خطا و کار ناروائى از او سر زند پشمان شود و بلافاصله بگوید:«استغفر اللَّه و اتوب الیه»
2:خوشحالی روز قیامت از برای استغفار کنندگان است:روز قیامت روزی است که انسان به کارهای از پیش فرستاده اش می نگرد،روزی که مردم همانند پروانه های پراکنده مبهوتند،روزی که انسان از برادر و مادر و پدرش می گریزد،روزی که چهره هایی سپید و چهره هایی سیاه گردد،ولی کسانی که جزء استغفار کنندگان هستند در این روز خوشحال هستند همان گونه که از رسول گرامی اسلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
خوشا به آن کسى که در روز جزا در نامه اعمالش زیر هر گناهى کلمه استغفر اللَّه«از خدا آمرزش مىطلبم»را بیابد«2»
3:استغفار خداوند را خشنود می کند:خشنودى خدا و رضایت پروردگار که شامل حال بهشتیان مى شود از همه نعمت ها برتر و بالاتر است و یکی از راه هایی که می شود به وسلیه آن به خشنودی خداوند رسید استغفار کردن می باشد،همان گونه که از مولای متقیان روایت شده است که حضرت فرمودند:
سه چیز بنده را برضوان و خشنودی خداوند می رساند.استغفار زیاد،نرمى و خوش اخلاقى و صدقه زیاد«3»
4:استغفار کفاره غیبت می شود:روز قیامت فردى را مى آورند و او را در پیشگاه خدا نگه مى دارند و کارنامه اش را به او مى دهند،اما حسنات خود را در آن نمى بیند.عرض مى کند: الهى!این کارنامه من نیست! زیرا من در آن طاعات خود را نمى بینم! به او گفته مى شود:پروردگار تو نه خطا مى کند و نه فراموش.عمل تو به سبب غیبت کردن از مردم بر باد رفت.سپس مرد دیگرى را مى آورند و کارنامه اش را به او مى دهند.در آن طاعت بسیارى را مشاهده مى کند،عرض مى کند:الهى! این کارنامه من نیست! زیرا من این طاعات را بجا نیاورده ام! گفته مى شود: فلانى از تو غیبت کرد و من حسنات او را به تو دادم«4»
ولی اگر شخص استغفار کند این استغفار کفاره آن غیبت می شود همان گونه که از امام صادق علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند:
از رسول خدا در مورد آمرزش غیبت سوال کردند حضرت فرمود استغفار برای غیبت شونده،کفاره غیبت می باشد«5»
منابع:
1:قال علی علیه السّلام لقائل قال بحضرته: استغفر اللّه. ثکلتک «2» امّک أتدری ما الاستغفار؟! إنّ الاستغفار درجة العلّیّین «1»، و هو اسم واقع على ستّة معان:أوّلها: الندم على ما مضى.و الثّانی: العزم على ترک العود إلیه أبدا.و الثّالث: أن تؤدّی إلى المخلوقین حقوقهم حتّى تلقى اللّه أملس لیس علیک تبعة.و الرّابع: أن تعمد إلى کلّ فریضة علیک ضیّعتها فتودّی حقّها.و الخامس: أن تعمد إلى اللحم الّذی نبت على السحت فتذیبه بالأحزان حتّى تلصق الجلد بالعظم و ینشأ بینهما لحم جدید.و السّادس: أن تذیق الجسم ألم الطّاعة کما أذقته حلاوة المعصیة، فعند ذلک تقول: استغفر اللّه
2:عن النبی صل الله علیه و آله:طُوبَى لِمَنْ وَجَدَ فِی صَحِیفَةِ عَمَلِهِ یوْمَ الْقِیامَةِ تَحْتَ کلِّ ذَنْبٍ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ[بحارالأنوار، ج90، ص280]
3:قَالَأَمِیرُ الْمُومِنِینَ(ع):ثلاث یبلغن بالعبد رضوان الله کثرة الاستغفار و خفض الجانب و کثرة الصدقة[بحارالأنوار، ج75، ص81]
4:یُؤتى بِأَحَدٍ یَومَ القیامَةِ یوقَفُ بَینَ یَدَىِ اللّه وَیُدفَعُ إِلَیهِ کِتابُهُ فَلایَرى حَسَناتِهِ فَیَقولُ: إِلهى، لَیسَ هذا کِتابى فَإِنّى لاأَرى فیها طاعَتى؟! فَیُقالُ لَهُ: إِنَّ رَبَّکَ لایَضِلُّ وَلایَنسى ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغتیابِ النّاسِ ثُمَّ یُؤتى بِآخَرَ وَیُدفَعُ إِلَیهِ کِتابُهُ فَیَرى فیهِ طاعاتٍ کَثیرَةً فَیَقولُ: إِلهى ما هذا کِتابى فَإِنّى ما عَمِلتُ هذِهِ الطّاعاتِ فَیُقالُ: لأَِنَّ فُلانا اغتابَکَ فَدُفِعَت حَسَناتُهُ إِلَیکَ«جامع الأخبار، ص 412»
5:عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(ع)قَالَ:سُئِلَ النَّبِی(ص)مَا کفَّارَةُ الِاغْتِیابِ قَالَ تَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ کلَّمَا ذَکرْتَهُ[کافى، ج2، ص357]